Peter Matussek

Medienästhetik des Klangs

8. Die musikalische Orpheus-Rezeption

8.5 Gründungsfigur der Opéra Concrète (Henry/Schaeffer 1953)

Orfée 53


VI. Débat d'Orphée (Orpheus' Konflikt)



Henry, Pierre / Schaeffer, Pierre: Orphée 53. Spectacle lyrique (Opéra concrète); Donaueschingen 1953.

8.5 Gründungsfigur der Opéra Concrète (Henry/Schaeffer 1953)

Auch die nächste Opernreform vollzieht sich im Rekurs auf Orpheus.

"At Donaueschingen in 1953, Pierre Schaeffer and Pierre Henry debuted Orfée 53, a musique concrète opera. Based on Gluck’s Orpheus and Euridice, this collaboration exhibited magnetic tape manipulation, live voice, and harpsichord. The scandalized avant-garde German listeners exemplified the ongoing controversy between the elektronische and concrète composers.
Schaeffer’s intention with Orphée 53 was to cultivate a new solfège and further his library of research in the genre of musique concrète. His objective was to stir the listener beyond the traditional score without abandoning classical forms. For Schaeffer, these sound manipulations conveyed what a natural aesthetic could not demonstrate alone." (Fox 2005)

8.5 Gründungsfigur der Opéra Concrète (Henry/Schaeffer 1953)8.5 Gründungsfigur der Opéra Concrète (Henry/Schaeffer 1953)
SprechblaseSprechblase
Fragezeichen